مدارس مشاعره در ایران راه اندازی می شود


مجری و کارشناس برنامه «مشاعره» از ایجاد مدارس «مشاعره» با کمک کانون پرورشی کودکان و نوجوانان در آینده نزدیک خبر داد.

مجری و کارشناس برنامه «مشاعره» از ایجاد مدارس «مشاعره» با کمک کانون پرورشی کودکان و نوجوانان در آینده نزدیک خبر داد.

نشست خبری برنامه «مشاعره» صبح همین امروز یکشنبه 13 مردادماه با حضور اسماعیل آذر مجری و کارشناس، امیرحسین آذر تهیه کننده، اسرافیل علمداری قائم مقام شبکه آموزش و محمدرضا پورحسن مدیر روابط عمومی برگزار شد.

در ابتدای این نشست امیرحسین آذر تهیه کننده «مشاعره» با بیان اینکه این برنامه با سابقه 20 ساله از شبکه‌های یک و دو سیما پخش می‌شده است، گفت: پخش این برنامه از شبکه آموزش ادامه پیدا کرد.

وی افزود: در ابتدا ساختار این برنامه با دکور خاص و اجرای دکتر آذر به صورت مسابقه‌گونه بود و با هدف مسابقه ادبی برگزار می‌شد و سپس از آن قالب ظاهری خارج و با سفری به شهرستانهای مختلف در کنار شاعرانی همچون حافظ، سعدی، فردوسی و... برنامه اجرا و با استقبال مطلوب مخاطبان مواجه شد.

آذر برنامه‌های مناسبتی «مشاعره» را با عناوین مشاعره‌های عاشورایی، رمضانی، رضوی و نوروزی عنوان و اظهار کرد: این برنامه را در موضوعات و شکل‌های مختلف ادامه دادیم که هر یک با ویژگی‌های خاصی اجرا شد.

به گفته این تهیه کننده در ماه رمضان اشعار بچه‌ها اشعاری آئینی و رمضانی بوده که در آن واژه‌های مرتبط با ماه رمضان و امام علی(ع) خوانده می‌شد.

وی تصریح کرد: بخشی از برنامه در خانواده‌های مشاعره کنندگان انجام می‌شد که در بخش مشاعره رمضانی شرکت کنندگان با حضور در منزل آذر برنامه را شکل دادند.

آذر ادامه داد: در سری جدید «مشاعره» برنامه جذاب و دیدنی و متفاوتی خواهیم داشت که از پاییز سال جاری با تغییر دکور به پخش می رسد.

به گفته تهیه کننده مشاعره ثبت جهانی آن به دلیل تغییرات مدیریتی عقب افتاده اما در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

 

آذر: انتشار کتابی چند جلدی با موضوع اشعار قرآنی

اسماعیل آذر، کارشناس و مجری برنامه «مشاعره» در ادامه این نشست گفت: حدود 90 سال گذشته زبان اصلی جهان زبان فارسی بوده که به دلیل غفلت‌های ما زبان انگلیسی زبان همین امروز زبان جهانی شده است.

وی اتحاد و انسجام عصر همین امروز در کشور را به دلیل وجود زبان واحد دانست و افزود: قبل از قرون اول، دوم و سوم هجری قمری زبان فارسی در همه جا وجود نداشته است و خواستگاه زبان فارسی فارس است و محصول این زبان در جهان تبدیل به قطب جهانی فرهنگی شده است.

آذر با اشاره به اینکه در سال 1877 میلادی رئیس جمهور وقت فرانسه نام سعدی را به خود اختصاص داده بود، گفت: او این نام را بر روی فرزند خود نیز نامگذاری کرد و در قرون 19 میلادی و در زمان ویکتوریا هیچ فرد و کشوری نبوده که تحت تاثیر زبان فارسی نباشد.

به گفته مجری «مشاعره» زبان فارسی تافته جدابافته‌ای است و شعر همچون قالبی هنری است که شاعرانی همچون بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، حداد عادل و بزرگان کشور اسلامی هم در آن قالب کار کرده‌اند.

وی اظهار داشت: «مشاعره» همین امروز به جریانی تبدیل شده است که با کمک بسیاری از افراد می‌توان به وسیله آن بر روی دل و زبان مردم تاثیر گذاشت.

آذر با بیان اینکه قالب شعر همین امروز در اختیار کشور ایران قرار دارد، افزود: در حال حاضر در حال تحقیق و برسی بر روی اشعاری هستیم که در آن از قرآن و احادیث شعرهایی بیان شده است که آنها  را در چندین جلد منتشر می‌کنیم. مجموع این تحقیقات و در دسترس مردم قرار گرفتن باعث می‌شود تا به تدریج در ذهن و زبان ما شعر فارسی جای بگیرد.

این کارشناس «مشاعره» خاطرنشان کرد: در حال رایزنی با مسئولان فرهنگی کشورهای تاجیکستان و افغانستان هستیم تا از طریق «مشاعره» برنامه‌هایی را برای سیمای آن کشور تولید کنیم  و  از هیچ تلاشی کوتاهی نخواهیم کرد تا آموزش و معنای واقعی شعر را به آنها انتقال دهیم.

وی در خصوص تشکیل شبکه‌ای با موضوع شعر و شاعری توضیح داد طی نشست مستمر با مدیرعامل کانون فکری پرورش کودکان و نوجوانان مذاکراتی انجام شد و قرار است مدارس «مشاعره» در حدود هزار کانون پرورش فکری کودکان و سراسر ایران برقرار شود و  در مرحله آمادگی این کانون‌ها هستیم

آذر یادآور شد: اگر حقوق یکی از فوتبالیست‌های کشور در زمینه شعر هزینه فرهنگی شود یقینا باعث رشد و توسعه در کشور و جامعه می‌شود. 

به گفته مجری مشاعره با اشعار فردوسی و بیان قصه‌هایی از شاهنامه در ادامه کار تولید «مشاعره» قرار دارد.

 

علمداری:  ادبیات و شعر افتخار ایران است

اسرافیل علمداری قائم مقام شبکه آموزش در این نشست خبری گفت: اگر غربی‌ها به ادبیات دراماتیک افتخار می‌کنند ما به شعر خود افتخار می‌کنیم و امیدوارم چه در شبکه آموزش و نیز شبکه‌های دیگر بتوانیم بیشتر  به جنبه‌های ادبی کشور بپردازیم که این مساله  تاثیرات جهانی دارد.

وی افزود: باید با همت مضاعف تلاش کنیم تا  ادبیات در زمینه نظم و نثر بیشتر خودنمایی کرده تا دامنه آن جهانی شود.

در پایان این نشست خبری برگزیدگان «مشاعره» رمضانی و نوروزی آقایان محمداسماعیل ریاضت و الیاس اسدزاده شعرخوانی کردند.

جهت اطلاع از آخرین تغییرات وب سایت نازترین در خبرنامه وبلاگ ثبت نام کنید:




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



پنج شنبه 17 مرداد 1392